نهج البلاغه (حکمت)

نهج‌البلاغه و حدیث

نهج البلاغه (حکمت)

.━━━???━━━.

? حکمت ۴۰
راه شناخت عاقل و احمق: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
(این از سخنان ارزشمند و شگفتی آور است، که عاقل زبانش را بدون مشورت و فکر و سنجش رها نمی سازد، اما احمق هرچه بر زبانش آید می گوید بدون فکر و دقت، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان می گیرد).

? حکمت ۴۱
راه شناخت عاقل و احمق: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد.

? حکمت ۴۲
بیماری و پاک شدن گناهان: و به یکی از یارانش که بیمار بود فرمود: خدا! آنچه را که از آن (بیماری) شکایت داری موجب کاستن گناهانت قرار داد؛ در بیماری پاداشی نیست اما گناهان را از بین می برد، و آنها را چونان برگ پاییزی می ریزاند، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و کردار با دستها و قدمهاست، و خدای سبحان به خاطر نیّت راست، و درون پاک، هر کس از بندگانش را که بخواهد وارد بهشت خواهد کرد.

? حکمت ۴۳
الگوهای انسانی (فضائل اخلاقی یکی از یاران): در یاد یکی از یاران، (خَبّابِ بن اَرَت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت کند، با رغبت مسلمان شد، و از روی فرمانبرداری هجرت کرد، و با قناعت زندگی گذراند، و از خدا راضی بود، و مجاهد زندگی کرد.

? حکمت ۴۴
ارزش آخرت گرایی: خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد، برای حسابرسی قیامت کار کند، با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد.

? حکمت ۴۵
راه شناخت مؤمن و منافق: اگر با شمشیرم بر بینی مؤمن بزنم که دشمن من باشد، با من دشمنی نخواهد کرد؛ و اگر تمام دنیا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و این بدان جهت است که قضای الهی جاری شد، و بر زبان پیامبر امّی (ص) گذشت که فرمود:
“ای علی! مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق تو را دوست نخواهد داشت”.

╔═??════════════════╗
من شیعه هستم، من نهج البلاغه می خوانم.
╚════════════════??═╝

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.