مجله بخوانید و فیلم ببینید و تروریست شوید!

اخبار عمومی

9401-14m1928
مجموعه: اخبار بین الملل
تاریخ انتشار : پنج شنبه, 20 فروردين 1394 12:53

این مجله علاوه بر گرافیک بسیار باکیفیت، کاملاً با فلسفه منتشر می‌شود و به عنوان نمونه، پس از آنکه عبدالله الکویتى، رهبر شبکه القاعده در وزیرستان پاکستان رسماً به داعش پیوست، عکس روی جلد شماره ششم این مجله، تصویری از وزیرستان با چنین تیتری بود: «القاعده وزیرستان؛ ایمان از درون».
انتشار زندگی‌نامه ملاعمر، سرکرده طالبان در نوزدهمین سال رهبری او به عنوان تغییر رویکرد این گروه تروریستی مورد توجه قرار گرفته و این گمانه را پررنگ‌تر ساخته که تروریست‌ها به قدرت تبلیغات برای گسترش دامنه نفوذشان پی برده‌اند و بر خلاف گذشته که کمترین اطلاعاتی از آنها منتشر نمی‌شد، در آینده از این ابزارها استفاده وسیع‌تری خواهند داشت.

به گزارش تابناک؛ یکی از ویژگی‌هایی که داعش از دیگر گروه‌های تروریستی متمایز می‌سازد، نوع بهره برداریشان از ابزارهای تبلیغاتی است با هدف جذب هوادار از سراسر جهان و به ویژه کشورهای غربی؛ ‌رویکردی که با انتشار مجله «دابق» به دو زبان عربی و انگلیسی توسط این گروه پررنگ‌تر شد، زیرا بخش عمده اعضای داعش به زبان عربی مسلط هستند و انتشار چنین مجله‌ای به زبان انگلیسی میان اعضای این گروه در خاک عراق و سوریه کارایی محدودی دارد.

‌«دابق» نام روستایی نزدیک شهر حلب در شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه است که به گفته برخی کار‌شناسان، احتمالا دلیل انتخاب این اسم، اشاره به جنگی است که بین دولت عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول و دولت پادشاهی سلطان قانصوه در ۲۴ اوت ۱۵۱۶ میلادی در این روستا در گرفت و گفته می‌شود، این روستا، نخستین منطقه‌ شام بود که به اشغال فرمانروای عثمانی در‌آمد.

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

این مجله علاوه بر گرافیک بسیار باکیفیت، کاملاً با فلسفه منتشر می‌شود و شاید بتوان گفت حرفه‌ای‌ترین محصول گرافیکی است که توسط یک گروه تروریستی انتشار یافته است! به عنوان نمونه، پس از آنکه عبدالله الکویتى رهبر شبکه القاعده در وزیرستان پاکستان که مدت‌هاست اقدام به اعزام تروریست به سوریه و عراق مى‌کند، رسماً به داعش پیوست، عکس روی جلد شماره ششم این مجله، تصویری بسیار با کیفیت و متفاوت از وزیرستان با چنین تیتری بود: «القاعده وزیرستان؛ ایمان از درون».

ابعاد تبلیغات داعش البته در این مجله خلاصه نشد و فیلم‌هایی که از این گروه منتشر می‌شود، بر خلاف سایر فیلم‌های منتشر‌ه از گروه‌های تروریستی نه تنها دارای کارگردانی است، بلکه از تکنیک‌های ویژه چه در تصوربرداری ‌نظیر تصویربرداری هوایی‌ و چه در تدوین با نرم افزارهایی چون افترافکت بهره می‌برد که نشان از سرمایه‌گذاری جدی این گروه تروریستی بر ‌تبلیغات است.

تولید یک فیلم با نام «هر چند کفار نپسندند» درباره تاریخ خونین تروریست‌های داعش که برای زندانیان گرفتار داعش در سوریه پخش می‌شود و انتشار پوستر و کلیپ‌های کوتاه درباره نحوه کشتار‌ها و زیرنویس انگلیسی این فیلم‌ها، نشان می‌دهد کوشش داعش برای جذب نیرو از اروپا روز به روز شدت می‌گیرد و ظاهراً این تبلیغات نیز بی‌تأثیر نبوده و در میان این گروه تکفیری، شمار خارجی‌ها قابل توجه است.

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

بر اساس گزارش واشنگتن پست، حدود ۵ هزار نفر از اکتبر ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵ به داعش پیوسته‌اند تا تعداد افرادی که از هشتاد کشور به این گروه تروریستی ملحق شده‌اند، به حدود ۲۰ هزار نفر برسد و این در حالی است که مرکز بین المللی مطالعه افراط گرایی و خشونت سیاسی در ماه اکتبر ۲۰۱۴ این تعداد را پانزده هزار نفر ثبت کرده بود.

مطابق با ‌این گزارش، رقم یک هزارو ۲۰۰ فرانسوی در مقایسه با ۴۱۲ نفر در اکتبر ۲۰۱۴ ثبت شده و در واقع تعداد فرانسوی‌هایی که به داعش پیوستند، سه برابر افزایش یافته است. آلمان از لحاظ تعداد مهاجران آلمانی برای پیوستن به داعش در رتبه دوم قرار دارد و در مقایسه با ۲۴۰ نفر در اکتبر ۲۰۱۴، تعداد مهاجران آلمانی به سمت داعش به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین تعداد تروریست‌هایی از انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و قرار دادن این آمار در کنار افزایش عناصری که در این مدت از پاکستان به داعش پیوسته‌اند، از ۳۳۰ نفر به ۵۰۰ نفر، نشان می‌دهد استراتژی تبلیغاتی داعش کارساز واقع شده و همه تروریست‌های جهان یا آنهایی که به افراط گرایی علاقه‌مند هستند، راهی عراق و سوریه شده‌اند!

حال ظاهراً طالبان که از نفوذ داعش احساس خطر کرده، با انتشار زندگی نامه پنج هزار کلمه‌ای ملاعمر به عنوان اقدامی بی‌سابقه، عملاً در پی‌‌ همان روشی رفته که داعش مدت‌ها مورد بهره برداری قرار می‌دهد؛ زندگی‌نامه‌ای که در آن از ملاعمر به عنوان یک چهره شوخ‌طبع و علاقه‌مند به آر پی جی یاد شده و تصویرسازی جالبی از مردی شده که آمریکا برای اطلاعاتی درباره او ۲۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند!

به نظر می‌رسد، اکنون تبلیغات در میان گروه‌های تروریستی بیش از هر زمان در بالا‌ترین سطح ممکن جدی گرفته شده و رقابت تبلیغاتی گروه‌های تروریستی در آینده پررنگ‌تر شود و از این منظر پدیده‌ای که‌ زیرپوستی توسعه پیدا می‌کرد، اکنون با بهره برداری از به‌روز‌ترین روش‌ها معرفی می‌شود و اقدام به عضوگیری می‌کند. آیا واقعاً چنین دورنمایی برای تروریسم قابل تصور بود؟

اخبار بین الملل – تابناک



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.